Voor Eigenaars

U heeft een vakantiehuis dat u wil verhuren?
U denkt eraan een vakantiehuis te kopen om het dan te verhuren?
U heeft een huis waar u een vakantiehuis wil van maken?

Wij kunnen u onze ervaring sinds 1998 ter beschikking stellen.
Laat ons er samen een succes van maken!

Onze normen

Hierna volgt hoe wij de vakantieverhuur business zien, hoe wij willen werken, onze filosofie: welk soort huis, welk soort eigenaar.
Heeft u dezelfde filosofie, kan u zich daar in herkennen?

Dan kunnen we samenwerken en er een succes van maken waarbij alle partijen tevreden zijn: u de eigenaar, de plaatselijke verantwoordelijke, poetsdienst, en vooral de klant / huurder / vakantieganger...  en wij.
Als alle partijen tevreden zijn zorgt dit voor vlotte aangename werking en een succes volle vakantiewoning

Algemeen

  • Klantentevredenheid is de topprioriteit. Zodat hij een aangename, zorgeloze vakantie beleeft. 
  • De klant koopt een product dat ook moet geleverd worden.
  • Hij betaalt daarvoor met geld waarvoor hij gewerkt en/of gespaard heeft.
  • De klant komt op vakantie om er even uit te zijn, te onspannen, zijn problemen te vergeten. Hij wil er dus geen nieuwe zien tijdens zijn verblijf.
  • Hij wil een zorgeloze, ontspannen vakantie beleven.
  • Wij willen de klant ontzorgen. Dat gebeurt met een zorgeloze woning waar alles in orde is.

Weerkerende gasten

  • Wij streven naar tevreden gasten die terugkeren.
  • Een weerkerende klant kennen we. Er is een track record. We hebben dus een idee hoe ze zich zullen gedragen.
  • Zij kennen de woning en zullen ze goed verzorgen.
  • Ze denken mee met de woning, hebben het beste voor met de woning, het wordt soms hun tweede verblijf, hun vaste stek, ze geven goede feedback om het huis te verbeteren, enz.
  • Ze komen niet alleen zelf terug. Ze zeggen het voort, wat de beste reclame is. Leden uit het gezelschap boeken zelf met een andere gezelschap enz... en komt er soms een kettingreactie op gang.
  • Wanneer de klant verblijft in een propere, verzorgde woning die in orde is, geeft dit de organisator het nodige vertrouwen om opnieuw te boeken, omdat hij/zij weet dat iedereen in zijn gezelschap weer tevreden zal zijn en een fijne vakantie zal beleven.

Woning

  • Het huis, de tuin en bijhorende moeten in orde zijn om tevreden gasten te hebben, die dan ook weerkeren.
  • De woning moet mee evolueren met de tijd en de slijtage: zelfs weerkerende gasten haken af wanneer de woning verouderd, niet up to date en in orde blijft.
  • Een vakantiehuis heeft over het algemeen wat meer te verduren dan je thuis woning en heeft dus geregled goed onderhouden nodig.
  • De puntjes moeten op de i blijven, alsof bij iedere verhuur het telkens is alsof hij zijn eerste gast ontvangt.

Eigenaar

  • Als eigenaar bent u de leverancier van een product dat de klant gekocht met geld waar hij voor gewerkt heeft en/of bijeen gepaart heeft.
  • De beste eigenaar denkt lange termijn en klantentevredenheid. Niet maximale rendement op korte termijn.
  • Als eigenaar zorg je ervoor dat de woning in optimale staat is en blijft.
  • Probleempjes worden prompt opgelost. Verouderd materiaal wordt op tijd vervangen voor het problemen geeft.

Het verblijf

  • Het verblijf moet zorgeloos verlopen. Een plots probleem kan altijd voorkomen, maar er moet prompt op gereageerd worden.
  • De gast begrijpt wel dat er iets kan mis gaan, en zelfs dat het misschien niet prompt kan opgelost worden.
  • Maar hij wil dat zijn ervaren, grieven erkend en niet geminimaliseerd worden, en in de mate van het mogelijke zo snel mogelijk opgelost worden.
  • Hij wil niet dat de eigenaar of zijn plaatselijke verantwoordelijke traag of niet reageert, of reageert in de zin van 'het is mijn probleem niet'.

Soort huurder

  • Drie generatie gezelschappen. Hun doel, gezellig samen zijn in een comfortabele omgeving waar ieder in het gezelschap aanbod komt en een fijne vakantie beleeft.

Verder

  • Markt: marktsegmenten, verhuurbaarheid, goed in de markt liggen...
  • Praktisch: ontvangst/sleutel, praktische problemen, schoonmaak...
  • Financieel: opbrengst, uitgaven, ROI...
  • Samenwerken: hoe kunnen wij er samen een succes van maken?
  • Over ons: een aparte pagina over wie wij zijn, onze aanpak en voorgeschiedenis

Markt

Huurders van vakantiewoningen kunnen op verschillende wijzen in groepen worden ingedeeld. 

  • Romantisch met zijn tweetjes.
  • Gezinsvakantie.
  • Met de familie vakantievieren, familieweekendje. Dit kunnen twee tot drie generaties zijn.
  • Met vrienden, met collega's
  • Bedrijfsuitjes, teambuilding, brainstorm dagen.

Namelijk wat betreft de features of karakteristieken welke je vakantiehuis best voorziet.

  • Gezellig samenzijn:
    • comfortabel kunnen koken en tafelen, zowel binnen als buiten.
    • cozyness, bij de haard, op het terras ..
    • wat ontspanningsmogelijkheden voor alle leeftijden, zodat ieder in het gezelschap aanbod komt en waar men dingen samen kan doen, jong en oud.
  • Ardennen is voor vele synoniem van natuur en rust.
    • Dus de ligging is belangrijk, uitzicht, kunnen wandelen, enz.
  • Toeristische activiteiten:
    • De huurder is ook een toerist, dus wat er te zien en te toen in de direct omgeving is belangrijk, zodat men gemakkelijk uitstapje kan organiseren.
  • Actieve vakantie: nabijheid van allerlei activiteiten (vb. wandelwegen, mountainbike routes, kano...)
  • Vakantie met de hond:
    • De hond is deel van de familie, dus gaat deze ook graag mee op vakantie.

De verhuurbaarheid hangt af van een aantal variabelen, zoals:

  • De capaciteit: aantal personen, slaapkamers, en badkamers
    • Het aantal slaapkamers en badkamers. Over de jaren heen is de pravacy en het sanitaire belangrijker geworden.
  • Huisdieren toegelaten, omheinde tuin.
  • Ontspanningsmogelijkheden voor jong en oud
  • Open haard, houtkachel
  • Kindervoorzieningen, kinderbed, kinderstoel, speeltoestelen
  • Wellness: sauna, jacuzzi, zwembad enz...
  • Karakteristieken van het huis zelf: zijn ligging, de omgeving, nieuw, rustiek, het karakter...

Praktisch

Er zijn verschillende praktische zaken die u als eigenaar moet organiseren:

  • hoe de mensen de woning binnen kunnen (sleutel of deurslot met code)
  • de schoonmaak
  • het oplossen van praktische problemen (elektriciteit of verwarming valt uit, koelkast of TV doet het niet, enz.)

Ideaal is een lokale vertrouwenspersoon te hebben, die kan instaan voor de ontvangst/sleutel, praktische problemen oplost, en ook schoonmaken of de schoonmaak regelen.
Iemand die jou ogen en oren zijn ter plaatse.

Financieel

Uw hoofdbekommernis als eigenaar is waarschijnlijk opbrengst. Opbrengst komt neer op huurprijs x keren verhuurd. Maar je moet ook rekening houden met de kosten. De Engelse term ROI of Return on Investment omvat eigenlijk alles: Opbrengst/Kosten. Best is alles een beetje van op afstand te zien, namelijk op jaar basis: opbrengst / (variabele kosten + vaste kosten).

Opbrengst is simpelweg huurprijs x keren verhuurd. De potentiële huurprijs is eigenlijk afhankelijk van dezelfde variabelen als de verhuurbaarheid:

  • aantal personen, slaapkamers, en badkamers
  • features zoals Internet, sauna, jacuzzi, open haard, kindervoorzieningen, huisdieren toegelaten, enz.
  • karakteristieken zoals de aard van het huis zelf, zijn ligging, de omgeving

Kosten zijn er natuurlijk allerhande:

  • vaste kosten zoals bijvoorbeeld bank financiering, vastgoedbelasting, verzekering...; die zijn er ook wanneer er niet verhuurd wordt
  • variabele kosten zoals verwarming, elektriciteit, schoonmaak, onderhoud...; variëren in functie van het aantal keer verhuurd

Als eigenaar kan je bewuste keuzes maken of doelen hebben, bijvoorbeeld:

  • ik wil een maximaal rendement op mijn investering.
  • ik wil een hoge prijs voor mijn huis en het stoort me niet dat het geregeld niet verhuurd is; ik kan dan trouwens zelf naar mijn woning gaan.
  • ik wil een hoge prijs voor mijn woning omdat de mogelijke huurders dan meer respect voor mijn woning zullen hebben.
    • Dit is niet altijd een grantie. Het gezelschap is dan overwegend volle capaciteit om de kost per persoon te drukken.
  • ik wil een maximale bezettingsgraad, met andere woorden maximaal aantal keren verhuurd zijn, desnoods aan een lagere prijs.
  • ik wil mensen een gezellig verblijf aanbieden en wil dat mijn gasten een goede ervaring en herinneringen hebben; ik voel me goed en de gasten zullen terugkeren en publiciteit maken voor mijn vakantiewoning bij vrienden en kennissen.

Huurder en huurprijzen

  • De huurder heeft meestal een budget, dus de totale kost is waar de prospect zich op concentreerd.
  • Dus een lage huur en dan hoge gebruikskosten =  een hoge totaalkost en haakt de prospect af.
  • Wat krijg ik voor mijn geld, wat zegt de feedback van deze woning, is deze woning in orde?

Samenwerken?

Neem gerust vrijblijvend contact op, zodat we samen kunnen bekijken of en hoe we kunnen samenwerken en er een succes van maken.

Kijkt u ook eens op de pagina Over ons: wie wij zijn, onze aanpak en voorgeschiedenis.