Voor Eigenaars

U heeft een vakantiehuis dat u wil verhuren?
U denkt er aan een vakantiehuis te kopen om het dan te verhuren?
U heeft een huis waar u een vakantiehuis wil van maken?

Wij kunnen u onze ervaring sinds 1998 ter beschikking stellen.
Laat ons er samen een succes van maken!

  • Markt: markt segmenten, verhuurbaarheid, goed in de markt liggen...
  • Practisch: ontvangst/sleutel, practische problemen, schoonmaak...
  • Financieel: opbrengst, uitgaven, ROI...
  • Samenwerken: hoe kunnen wij er samen een succes van maken?
  • Over ons: een aparte pagina over wie wij zijn, onze aanpak en voorgeschiedenis

Markt

Huurders van vakantiewoningen kunnen op verschillende wijzen in groepen worden ingedeeld, ook markt segmenten genoemd. Wij denken dat volgende indeling practisch nut heeft, namelijk wat betreft de features of karakteristieken welke je vakantiehuis best voorziet. Je kan de markt indelen in huurders die op zoek zijn naar:

  • gezellig samenzijn: cozyness, living, keuken, open haard, slaapkamers en badkamers...
  • natuur, rust: ligging, kunnen wandelen, enz.
  • actieve vakantie: nabijheid van allerlei activiteiten (vb mountainbike routes, kano...)

De verhuurbaarheid hangt af van een aantal variabelen, bijvoorbeeld:

  • capaciteit: aantal personen, slaapkamers, en badkamers
  • voorzieningen: Internet, sauna, jacuzzi, open haard, kinder voorzieningen, huisdieren toegelaten, enz.
  • karakteristieken van het huis zelf: zijn ligging, de omgeving, het karakter...

Practisch

Er zijn verschillende practische zaken die u als eigenaar moet organizeren:

  • hoe de mensen de woning binnen kunnen (sleutel of deurslot met kode)
  • poetsen na het verblijf en voor de nieuwe bezoekers arriveren (soms is er maar enkele uren tijd tussen vertrek van de vorige en aankomst van de nieuwe gasten)
  • het oplossen van practische problemen (electriciteit of verwarming valt uit, koelkast of TV doet het niet, enz.)

Ideaal is een lokale vertrouwenspersoon te hebben, die kan instaan voor de ontvangst/sleutel, practische problemen oplost, en ook poetst.

Financieel

Uw hoofdbekommernis als eigenaar is waarschijnlijk opbrengst. Opbrengst komt neer op huurprijs x keren verhuurd. Maar je moet ook rekening houden met de kosten. De Engelse term ROI of Return on Investment omvat eigenlijk alles: Opbrengst/Kosten. Best is alles een beetje van op afstand te zien, namelijk op jaar basis: opbrengst / (variabele kosten + vaste kosten).

Opbrengst is simpelweg huurprijs x keren verhuurd. De potentiele huurprijs is eigenlijk afhankelijk van dezelfde variabelen als de verhuurbaarheid:

  • aantal personen, slaapkamers, en badkamers
  • features zoals Internet, sauna, jacuzzi, open haard, kinder voorzieningen, huisdieren toegelaten, enz.
  • karakteristieken zoals de aard van het huis zelf, zijn ligging, de omgeving

Kosten zijn er natuurlijk allerhande:

  • vaste kosten zoals bijvoorbeeld bank financiering, vastgoed belasting, verzekering...; die zijn er ook waanner er niet verhuurd wordt
  • variable kosten zoals verwarming, electriciteit, schoonmaak, onderhoud...; varieren in funktie van het aantal keer verhuurd

Als eigenaar kan je bewuste keuzes maken of doelen hebben, bijvoorbeeld:

  • ik wil een maximaal rendement op mijn investering
  • ik wil een hoge prijs voor mijn huis en het stoort me niet dat het geregeld niet verhuurd is; ik kan dan trouwens zelf naar mijn woning gaan
  • ik wil een hoge prijs voor mijn woning omdat de mogelijke huurders dan meer respect voor mijn woning zullen hebben
  • ik wil een maximale bezettingsgraad, met andere woorden maximaal aantal keren verhuurd zijn, desnoods aan een lagere prijs
  • ik wil mensen een gezellig verblijf aanbieden en wil dat mijn gasten een goede ervaring en herinneringen hebben; ik voel me goed en de gasten zullen terugkeren en publiciteit maken voor mijn vakantiewoning bij vrienden en kennissen

Samenwerken?

Neem gerust vrijblijvend contact op, zodat we samen kunnen bekijken of en hoe we kunnen samenwerken en er een succes van maken.

Kijkt u ook eens op de pagina Over ons: wie wij zijn, onze aanpak en voorgeschiedenis.