Wandeling langs de Ninglinspo

De enige bergrivier van België, de Ninglinspo, stroomt door een gebied dat sinds 1949 geklasseerd is. Het is een plaats die haar schoonheid puurt uit het wilde karakter ervan. Waarschijnlijk één van de meest aantrekkelijke plaatsen van Hoog-België. De natuur is er uitzonderlijk, er is de mogelijkheid om te baden en je kan er genieten van prachtige uitzichten. De loop van de Ninglinspo is ca. 3,5 km lang en heeft een gemiddeld verval van 7,5%.

De wandeling langs de Ninglinspo is ongeveer 6 km lang en vertrekt vanaf de parking van ‘Vallon de Ninglinspo’, waar je makkelijk uw auto kwijt kan. Vanop de parking loop je in de richting van het bos waardoor het bergriviertje zich een weg naar beneden baant. Je doorwaadt het zijriviertje Vieux Chera (of neemt het houten bruggetje) en volgt verder de weg die een 300m verderop de Ninglinspo kruist. Je volgt het gemarkeerde pad langsheen het riviertje. Na een tijdje kom je aan de waterval ‘La Chaudière’. Deze laat je links liggen en je vervolgt je weg langsheen de waterloop. Af en toe kan je, om je tocht nog gevarieerder te maken, de rivier eens oversteken. Her en der kom je tijdens je wandeling langs waterbekkens, die namen kregen als ‘Bad van het hert’ en ‘Bad van Diana’ (godin van de jacht). Dit laatste is bijna bovenaan de top van de heuvel gelegen.

Je wandelt verder in de richting van ‘La Fourchette’ en dan na ‘La Fagne de la Porallèe’, een heidegebied dat bezaaid is met moerassen, heideplanten en hier en daar een oude boom. Dit dorre plateau contrasteert sterk met de groene vallei waardoorheen het grootste stuk van de wandeling loopt. Blijf hier goed op de hoofdweg en volg de wegmarkeringen. Je kruist opnieuw de rivier en komt aan een prachtig uitzichtpunt ‘Drouet’.

Even verder verbreedt de weg. Je daalt naar rechts en passeert achter een schuilplaats voor dieren. 200m verderop kom je terug aan de parking waar je enkele uren voordien vertrok. Alvorens in te stappen kan je je dorst lessen of honger stillen in de nabijgelegen ‘Auberge de Ninglinspo’.

Openingsuren
Het hele jaar.

Adres
Vertrek: parking aan de N633 Aywaille-Trois Ponts (weg naar Sedoz).